خودرو خارجی

تغییرات جدید گیربکس تویوتا کرولا GR 2025 ، چیزی که ارزش این خودرو را دو چندان می کند!

گیربکس اتوماتیک جدید تویوتا GR کرولا ظاهراً از جایی خارج شده است. ما اولین بار در اکتبر گذشته، زمانی که رئیس تویوتا، آکیو تویودا در مورد توسعه آن در یک مجله شرکتی صحبت کرد، از آن مطلع شدیم و چند ماه بعد، اولین بار در نسخه به روز شده GR Yaris به نمایش درآمد. اکنون ما گیربکس مستقیم اتوماتیک Gazoo Racing (DAT) را در ایالات متحده با کرولا 2025 GR دریافت می کنیم و این یک چیز قابل توجه است.

این خودروی هشت سرعته بر اساس گیربکس استاندارد تویوتا ساخته شده است که اکنون هشت سال است که در حال تولید است. اما به غیر از خود مورد، تقریباً کاملاً برای Gazoo Racing سفارشی شده است.

نائویوکی ساکاموتو، مهندس ارشد GR کرولا می‌گوید: «برای قرار دادن گیربکس اتوماتیک در یک خودروی اسپورت، واکنش مهم است. بنابراین، ما شیرهای برقی را تغییر دادیم و دوام مواد اصطکاکی در کلاچ ها را افزایش دادیم. این موارد اصلی هستند.

ساکاموتو می‌گوید تویوتا نسبت‌های دنده‌ها را نیز نسبت به تویوتا هشت سرعته استاندارد تغییر داده است. اسپرد کلی از اول تا هشتم کوتاهتر است و هر نسبت جداگانه به جز پنجم نیز کوتاهتر است. در مقایسه با دستی شش سرعته کرولا GR، 1 یکسان است، 2 تا 5 کوتاه تر و 6 طولانی تر است. به علاوه، دو نسبت اضافی برای کروز پر سرعت دریافت می کنید.

این یک بسته کوچک نیز است، فقط با دو چرخ دنده سیاره ای – یکی از نوع Ravigneaux، یک چرخ دنده سیاره ای با دو چرخ دنده خورشیدی و دو مجموعه چرخ دنده سیاره ای – و چهار کلاچ. یک مبدل گشتاور با یک کلاچ قفل وجود دارد که خیلی سریع درگیر می شود تا ارتباط مستقیم تری بین ورودی پدال گاز و پاسخ موتور ایجاد کند. و یک دیفرانسیل لغزش محدود Torsen به بدنه یکپارچه شده است. (همه کرولاهای GR اکنون دارای دیافراگم های لغزنده جلو و عقب استاندارد هستند، در حالی که در مدل پایه قدیمی، آنها اختیاری بودند.)

تویوتا چند سالی است که روی این گیربکس کار می کند و به طور گسترده در ژاپن با آن مسابقه داده است، هم در خودروهای رالی GR یاریس و هم در یاریس ها و کرولاها در سری استقامتی Super Taikyu. در رقابت، تویوتا همه رانندگان را از حالت خودکار استفاده می کند، که به اطلاع رسانی برنامه ریزی شیفت ماشین جاده کمک می کند.

ساکاموتو می‌گوید: «هر بار که از راننده‌ای شکایت می‌کردیم که «زمان کاهش دنده خوب نیست» یا چیزی شبیه به آن، داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردیم و منطق را تغییر می‌دادیم تا بفهمیم راننده چه می‌خواهد. در اولین برداشت های ما از جاده سرعتی شارلوت موتور “Roval”، گیربکس همیشه دنده مناسب را در حالت اتوماتیک انتخاب می کرد. اگر می خواهید، می توانید آن را در “D” بگذارید، هرگز دست و پا زدن را لمس نکنید و بدتر نخواهید بود.

تویوتا ادعا می کند GR DAT در کمتر از 300 میلی ثانیه تعویض می شود، کمی سریعتر از دو کلاچه هشت سرعته دو کلاچه دو رقیب ناشناس. در تجربه محدود ما با GR Corolla جدید، سخت است که بخواهیم تغییرات سریع‌تری داشته باشیم. DAT ممکن است به اندازه یک کلاچ دوگانه نباشد، اما ما در اینجا از حاشیه های بسیار خوبی صحبت می کنیم. به خوبی هر خودکار سنتی موجود است.

اما به اندازه “چگونه” جالب است “چرا”. طبق مقاله داخلی تویوتا، تویوتا تایمز، این خودرو به دستور آکیو تویودا توسعه یافته است. نائوهیکو سایتو، مهندس ارشد GR Yaris گفت: «یک روز، [تویودا] اظهار داشت که افراد زیادی نمی توانند یک دستی رانندگی کنند، و گفت که می خواهد «لذت رانندگی را گسترش دهد.» اینگونه بود که ما کار روی DAT را شروع کردیم. ما شروع به کشف این مفهوم در نیمه دوم سال 2020 کردیم.”

در حالی که تویوتا انتظار دارد خودروی اتوماتیک تنها 20 درصد از فروش GR کرولا در ایالات متحده را تشکیل دهد، در ژاپن 70 درصد از رانندگان فقط مجوز رانندگی با گیربکس های اتوماتیک را دارند. بنابراین بازار بزرگی وجود دارد.

و گیربکس بهتری برای مسابقه است، با زمان تعویض بسیار سریعتر از هر دستی. GR DAT در خودروی جدید تویوتا GR کرولا TC نیز استفاده خواهد شد.

گروه زیادی وجود دارند که احتمالاً اهمیتی نمی‌دهند که GR کرولا اکنون یک خودکار دارد، و من می‌توانستم ببینم که مردم با فکر این هات هاچ با کمتر از سه پدال مخالف هستند. اما شکی نیست که GR DAT جذابیت GR کرولا را گسترش می دهد و تویوتا کارها را درست در اینجا انجام داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا