معرفی فراری F80 + تصاویر
مک لارن به تازگی W1 جدید را معرفی کرده است. پورشه تا چند ماه دیگر پوشش جدیدترین هایپرکار خود را پس خواهد گرفت. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه از معرفی لافراری، فراری پرچمدار جدیدی به نام F80 دارد. و درست مانند لافراری، این خودرو نیز امیدوار است تاریخ هایپرکار را بازنویسی کند.
خبر مهم این است که زیر کاپوت آن چیست: یک V-6 هیبریدی. فراری V-12 نمادین خود را از وسط به دو نیم کرد و سه موتور الکتریکی را وارد پیشرانه کرد. موتور 3.0 لیتری به تنهایی 900 اسب بخار قدرت تولید می کند و در صورت ترکیب با موتورهای الکتریکی، F80 مجموعاً 1184 اسب بخار قدرت دارد. این قدرتمندترین فراری است که تاکنون ساخته شده است.
توربو شارژ 3 لیتری با 6 سیلندر
توانی در حدود 1184 اسب بخار
- بررسی لکسوس NX !25 شهریور 1403
و صفر تا صد 2.15 ثانیه محدود اطلاعاتی از این غول فراریست.
تنها 2.15 ثانیه طول می کشد تا فراری F80 به سرعت 62 مایل در ساعت برسد، و 5.75 ثانیه برای رسیدن به 125. حداکثر سرعت F80 در 217.5 مایل در ساعت ذکر شده است – سریعتر و (کمی) سریعتر از مک لارن W1.
موتور 3.0 لیتری V-6 تقریباً همان موتور 120 درجه و داغ از ماشین اسپرت 296 و ماشین مسابقه 499P Le Mans است. و با وجود اینکه تقریباً 237 اسب بخار بیشتر از 296 دارد، وزن آن افزایش نمی یابد.
مهندسان فراری زمان جرقه زنی و تزریق را اصلاح کردند و فشار محفظه احتراق را 20 درصد در مقایسه با 296 افزایش دادند. گیربکس هشت سرعته دو کلاچه مخصوصاً برای محاسبه این فشار اضافه کالیبره شده بود و توربوهای الکتریکی – با موتور روشن. شفت بین توربین و کمپرسور – عملاً تاخیر را از بین می برد. با این ارتقاء، V-6 به حداکثر سرعت موتور 9000 دور در دقیقه، با محدود کننده دینامیکی در 9200 دور در دقیقه دست می یابد.
فراری موتورهای الکتریکی خود را در داخل توسعه داد و ساخت. محور جلو دارای دو به علاوه یک اینورتر و یک سیستم خنک کننده یکپارچه است، در حالی که موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو امکان بردار گشتاور را فراهم میکنند و میتوانند تا ۲۱۰ کیلووات را از طریق ترمز احیاکننده به محور جلو برگردانند.
موتور الکتریکی در عقب سه عملکرد اساسی را انجام می دهد: راه اندازی موتور گازی، بازیابی انرژی و افزودن گشتاور اضافی در صورت لزوم. این 80 اسب بخار اضافی به کل خروجی اضافه می کند و می تواند 70 کیلو وات انرژی را در حالت احیا جبران کند. هر سه این موتورهای الکتریکی به یک بسته باتری 800 ولتی لیتیوم سلولی با ظرفیت کل 2.3 کیلووات ساعت متصل هستند که مجموع خروجی آن 325 اسب بخار است.
F80 از شاسی مونوکوک نامتقارن ساخته شده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده می کند. سقف کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است و هر دو زیر فریم جلو و عقب آلومینیومی هستند. طراحی نامتقارن شاسی به این معنی است که صندلی راننده قابل تنظیم است (برخلاف موقعیت ثابت در W1 و سایر سوپراسپرت های مونوکوک، شامل لافراری)، در حالی که درهای پروانه ای F80 امکان ورود و خروج آسان تر را فراهم می کند – به علاوه آنها فقط خنک به نظر می رسند. .
F80 دارای یک طرح سنتی دو صندلی با کابین راننده متمرکز است – فراری آن را پیکربندی “1+” می نامد. صفحه کنترل به سمت راننده زاویه دارد و صندلی راننده برخلاف صندلی سرنشین که روی شاسی ثابت است، یک سطل اسپرت قابل تنظیم قرمز روشن است. فراری همچنین یک فرمان جدید برای F80 با بالا و پایین صاف تر ایجاد کرد که در آینده راه خود را به سایر مدل های فراری باز خواهد کرد.
فلاویو مانزونی طراحی F80 را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با نشانههای یکپارچهسازی با سیستمعامل مانند “ویزور” چراغ جلو الهام گرفته از دیتونا و قوس چرخهای عقب الهام گرفته از F40 به تصویر کشید. این گلخانه تقریباً 2.0 اینچ پایین تر از گلخانه لافراری قرار دارد و هوای فعال دو طعم بصری منحصر به فرد را در عقب به F80 می دهد.
فراری بیشتر نشانه های آیرودینامیکی خود را از فرمول 1 گرفته است – همانطور که شما انتظار دارید. دماغه نوک تیز همراه با S-Duct مشخص فراری به F80 نیروی رو به پایین با سرعت 155 مایل در ساعت تنها در قسمت جلویی 1014 پوندی می دهد. F80 با یک بال فعال و یک دیفیوزر عظیم 71.0 اینچی، 1300 پوند نیروی رو به پایین در عقب تولید میکند که در مجموع 2204 پوند نیروی رو به پایین در سرعت 155 مایل در ساعت تولید میکند که تقریباً مشابه مکلارن W1 با سرعت 2205 مایل در ساعت است. .
فراری F80 دارای سه حالت مختلف رانندگی است: Hybrid، Performance و Qualify. F80 مانند W1 (یا سایر مدلهای هیبریدی فراری) حالت رانندگی کاملاً الکتریکی ندارد، اما حالت پیشفرض هیبریدی بازیابی انرژی و شارژ باتری را در اولویت قرار میدهد، در حالی که حالت پرفورمنس انرژی بیشتری مصرف میکند و باتری را در حالت شارژ حدود 70 نگه میدارد. درصد حالت واجد شرایط، همانطور که انتظار دارید، قدرت کامل F80 را آزاد می کند.
فراری همچنین فناوری جدیدی به نام Boost Optimization را معرفی کرد که رانندگان می توانند در حالت Performance و Qualify به آن دسترسی داشته باشند. پس از یک دور شناسایی سریع در مسیر دلخواه شما، Boost Optimization مناطق خاصی از مسیر را شناسایی می کند که در آن می تواند تقویت بیشتری را ارائه دهد – برای مثال در یک مسیر طولانی طولانی – و انرژی را به دلخواه کاهش دهد.
برای کاهش سرعت F80 در آن مسیرهای طولانی، فراری مستقیماً با Brembo همکاری کرد تا فناوری ترمز جدید CCM-R Plus را معرفی کند. ترمزهای کربنی پیشرفته از الیاف بلندتری استفاده می کنند که استحکام مکانیکی را نسبت به ترمزهای فیبر کربنی سنتی تا 100 درصد بهبود می بخشد، در حالی که اتصال حرارتی را تا 300 درصد بهبود می بخشد.
مانند Purosangue، F80 همچنین دارای یک سیستم تعلیق فعال است که بر پایه دمپرهای سوپاپ قرقره ای از Multimatic است. هر دمپر دارای موتوری است که می تواند پیستون را ترمز یا شتاب دهد و نیاز به میله های ضد غلت را از بین ببرد و بین کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ تفاوت زیادی ایجاد کند. سیستم تعلیق همچنین یک پلت فرم آیرودینامیکی بسیار پایدار را تضمین می کند، که برای خودرویی با نیروی رو به پایین مانند این ضروری است.
خریداران می توانند از بین دو تایر عالی یکی را انتخاب کنند: میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2s یا پایلوت اسپورت کاپ 2R، با ابعاد 285/30 در جلو و 345/30 در عقب. و فراری حتی برخی از تجهیزات ایمنی فعال را ارائه می دهد. ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کمک حفظ بین خطوط، کمک خودکار نوربالا و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی.
فراری F80 3.6 میلیون یورو یا حدود 4 میلیون دلار با نرخ تبدیل فعلی قیمت دارد. این باعث می شود که به راحتی، گران ترین فراری جدید تمام دوران باشد و قیمت W1 را دو برابر کند. فقط 799 ساخته خواهد شد. تولید در پایان سال 2025 آغاز می شود و تا سال 2027 ادامه خواهد داشت.