خودرو خارجی

SUV ها هنوز نتوانسته اند به بازار غلبه کنند !!

مردم تمایل دارند در دام این که کراس اوورها را برتر فرض کنند، بیفتند. اگرچه این وسایل نقلیه یک نیروی غالب در ایالات متحده هستند، خودروها هنوز یک کالای داغ در سطح جهان هستند. برای کسانی که باگ SUV گزیده نشده اند، هنوز تنوع بسیار خوبی از خودروهای معمولی وجود دارد. خوب، با فرض اینکه شما در ایالات متحده زندگی نمی کنید…

ارقام فروش در نیمه اول سال 2024 حرف من را ثابت می کند. در اروپا، تنها سه کراس اوور در بین 10 خودروی پرفروش تا ژوئن قرار گرفتند. در واقع، سکو به طور انحصاری توسط خودروها اشغال شده بود. بر اساس گزارش JATO Dynamics، داچیا ساندرو با 143596 دستگاه در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن فولکس واگن گلف با 126993 دستگاه و رنو کلیو با 114623 دستگاه قرار گرفتند. فولکس‌واگن T-Roc بالاترین رتبه‌بندی شاسی‌بلند است که با کمی جلوتر از پژو 208 در جایگاه چهارم قرار دارد.

ModelUnits SoldYoY
1. Dacia Sandero143,596+16%
2. Volkswagen Golf126,993+43%
3. Renault Clio114,623+15%
4. Volkswagen T-Roc111,3810%
5. Peugeot 208107,097+1%
6. Skoda Octavia102,945+25%
7. Citroen C3102,304+25%
8. Tesla Model Y101,181-26%
9. Toyota Yaris Cross99,694+3%
10. Toyota Yaris93,576+10%
11. Peugeot 200893,436+11%
12. Dacia Duster89,435+3%
13. Kia Sportage87,164+13%
14. Opel / Vauxhall Corsa87,102-18%
15. Ford Puma83,972+9%
16. Nissan Qashqai82,816+13%
17. Hyundai Tucson80,948-2%
18. Renault Captur80,778+4%
19. Fiat Panda76,450+25%
20. Volkswagen Tiguan74,6750%
21. Fiat / Abarth 50072,026-20%
22. Toyota Corolla70,701+15%
23. Audi A370,149+15%
24. Volkswagen Polo67,125+3%
25. Volkswagen T-Cross62,225+8%

نه تنها بسیاری از خودروها دو رقمی هستند، بلکه فقط به انواع مدل ها نگاه کنید. اما یک مدل قابل توجه در بین 25 مدل برتر وجود ندارد. بله، فیستا، که فورد سال گذشته به طرز غیرقابل توضیحی آن را کشت. فوکوس نیز در سال 2025 از بین خواهد رفت. این دو مدل به دنبال نابودی Mondeo (فیوژن در ایالات متحده) چند سال پیش هستند.

البته، چیزهای بیشتری به جز قاره اروپا در جهان وجود دارد. چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است و یک سدان محبوب‌ترین مدل در H1 2024 بود. با این خطر که با ارقام فروش جمع‌آوری‌شده توسط انجمن خودروسازان چینی شما را خسته کند، سدان BYD Qin Plus از تسلا جلو افتاد. مدل Y و کراس اوور BYD Song Plus. هاچ بک BYD Seagull چهارم شد. سدان های نیسان سیلفی و فولکس واگن لاویدا به ترتیب پنجم و ششم شدند.

در هند، ارقام صنعت نشان می‌دهد که از پنج پلاک معروف در اوایل سال 2024، سه مورد خودرو بودند. هاچ بک های Maruti Wagon R و Baleno دوم و سوم شدند و پس از آن سدان Maruti Dzire در جایگاه چهارم قرار گرفت. تاتا پانچ تا ماه ژوئن رهبر بود.

و من این مناطق را برای اثبات نظرم انتخاب نکردم. چین و هند پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند در حالی که اروپا یک قطب بزرگ خودروسازی است. فراتر از ارقام فروش، بیایید این واقعیت را نادیده نگیریم که شرکت ها هنوز هم ترکیبی غنی از خودروها را ارائه می دهند. واقعیت این است که تنها تعداد معدودی از کراس اوورها و SUV ها به طور کامل جایگزین خودروهایی شده اند که بر اساس آن ها ساخته شده اند.

حتی در بازارهای تشنه SUV مانند ایالات متحده، تویوتا کمری، هوندا سیویک و تویوتا کرولا در بین 10 خودروی برتر امسال قرار دارند. باورش سخت است که مردم عاشق این ماشین‌های بی‌معنی شوند، و همین امر در مورد مدل‌هایی که در آمریکای شمالی موجود نیستند نیز صدق می‌کند.

واقعیت این است که تنها تعداد معدودی از کراس اوورها و SUV ها به طور کامل جایگزین خودروهایی شده اند که بر اساس آن ها ساخته شده اند.

دنیای بدون گلف یا کلیو، دنیایی نیست که من بخواهم در آن زندگی کنم. اگرچه من هرگز طرفدار فورد نبودم، دیدن از بین رفتن خط خودروهای آبی بیضی کار آسانی نبود. بسیاری از برندهای دیگر متوجه شده اند که همیشه مشتریانی برای خرید یک بدنه سنتی وجود خواهند داشت، خواه سدان، هاچ بک، واگن یا مینی ون. شاسی‌بلندها ممکن است همچنان به فروش خودرو ادامه دهند، اما همانطور که اوضاع پیش می‌آید، خودرو در اشکال مختلف همچنان قوی است.

من خوش شانس هستم که در اروپا زندگی می کنم، جایی که ماشین های زیادی برای انتخاب تقریباً در تمام بخش های بازار وجود دارد. ما همه چیز داریم، از هاچ بک های کوچک مانند هیوندای i10 و فیات پاندا گرفته تا واگن های بزرگ مانند اشکودا سوپرب یا فولکس واگن پاسات. تجارت یک تجارت است و خودروسازان در صورت عدم کسب درآمد از کشتن این مدل‌ها دریغ نمی‌کنند.

این بدان معنا نیست که ما در سال های اخیر خودروهای قابل توجهی را از دست نداده ایم. جدای از فوردهایی که نام بردم، گریم ریپر ماشین های دو در زیادی هم گرفته است. آئودی در بازه زمانی کوتاهی TT، R8، A5/S5/RS5 کوپه و A5/S5/RS5 کانورتیبل را کنار گذاشته است. سدان A4 مرده است و A1 نیز پس از گذراندن نسل کنونی خود، مرده است. مرسدس بنز SLC و AMG GT کانورتیبل را کشت و C-Class Coupe/Convertible را با E-Class Coupe/Convertible ادغام کرد تا دو CLE را ایجاد کند.

آمریکا در حال از دست دادن کرایسلر 300، سوبارو لگاسی و شورولت مالیبو است در حالی که اروپا با هوندا E شایان ستایش و بی‌ام‌و سری 6 گرن توریسمو خداحافظی می‌کند. فولکس واگن آرتئون هنوز در برخی از نقاط جهان به فروش می رسد، اما این خودرو نیز در سال 2026 از بین خواهد رفت.

با توجه به چندین دهه رشد مداوم، می توان گفت که کراس اوورها و SUV ها یک مد نیستند. فروش همچنان قوی است و خودروسازان همچنان مدل های زیادی را ارائه می دهند. اما اشتباه است که تصور کنیم خودروها در حال خروج هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا