ریویان R1S 2025 بهتر است، اما رقیب آن نیز دست کمی از آن ندارد !!
R1S ریویان اساساً برای سال 2025 کاملاً جدید است، اما اگر با نگاه کردن به آن ندانید، بخشیده خواهید شد. باتریهای جدید، موتورهای جدید، نرمافزارهای جدید و حتی سیمکشیهای جدید دارد، اما ورقهای فلزی تقریباً دست نخورده هستند – هنوز هم همان طراحی دوستانه دو جعبهای از سال 2022 است.
آنچه تغییر کرده است رقابت R1S است. زمانی که R1S جدید بود، اساساً تنها راه برای دستیابی به یک SUV سه ردیفه برقی (استاندارد) بود. اکنون، مستقیماً با بخش رو به رشدی از خودروهای نوپا و سازندگان قدیمی خودروهای برقی رقابت میکند و باعث میشود R1S فروش سختتری داشته باشد. برای سال 2025، R1S اکنون 75900 دلار قیمت دارد، که به این معنی است که قیمت یک مدل پایه تقریباً برابر با رده بالای کیا EV9 GT-Line، یکی از بزرگترین رقبای آن است.
مشخصات کلی | 2025 Rivian R1S Dual Max |
موتور | Dual (Front / Rear) |
توان خروجی | 665 اسب بخار |
مسافت | 670 کیلومتر |
قیمت تمام شده | $77,800 / $100,950 |
زمان فروش | اکنون |
خریداران مدل پایه همان قدرت قبلی را دریافت می کنند: بارهای قایق. پیشرانه استاندارد دو موتوره 533 اسب بخار قدرت و 615 پوند فوت گشتاور تولید می کند که بسیار بیشتر از EV9 با قدرت 379 اسب بخار است. از آنجا فقط سریعتر می شود. به پکیج Performance (5000 دلار، مجهز به وسیله نقلیه آزمایشی من) ارتقا دهید و همان جفت موتور قدرت 665 اسب بخار و 829 پوند فوت تولید می کند.
- بررسی لکسوس NX !25 شهریور 1403
ریوین همچنین یک موتور سهموتوری با 850 اسببخار و یک نسخه چهار موتوره با قدرت 1025 اسببخار را ارائه میکند، اما مدلهای چهار موتوره R1S تا سال آینده وارد خیابانها نمیشوند. به آنها قول داده شده است که ده ثانیه ربع مایل بکشند و در 2.5 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسند. برای اهداف من، 665 اسب بخار کافی بود.
برای تامین آب برای موتورهای طراحی شده داخلی، Rivian سه اندازه باتری را ارائه می دهد: یک باتری استاندارد 92.0 کیلووات ساعتی، یک باتری بزرگ 109.0 کیلووات ساعتی و یک باتری حداکثر 141.0 کیلووات ساعت. شیمی باتری و ظرفیت واقعی با R1S قبلی متفاوت است، اما این در درجه اول برای کمک به سودآوری ریوین است، نه تغییر اساسی تجربه رانندگی خودرو.
تا آنجایی که خریداران متوجه خواهند شد، بسته به باتری و مشخصات خودرو انتخابی، برد از 258 مایل کاملا خوب تا 410 مایل متفاوت است. وسیله نقلیه آزمایشی من دوال مکس بود که برد کامل 410 مایل را ارائه می دهد. این به راحتی مسافت 335 مایل تسلا مدل X و 304 مایل EV9 را بهتر می کند. زمانهای شارژ نیز بسیار عالی هستند، بستههای Large و Max حداکثر نرخ شارژ ۲۲۰ کیلوواتی را در شارژرهای سریع DC ارائه میکنند که به معنی برد ۱۴۰ مایلی تنها در ۲۰ دقیقه است.
خریداران باید توجه داشته باشند که با باتریهای بزرگتر و سریعتر، قیمت به سرعت بالا میرود. قیمت R1S Dual Max از 89900 دلار شروع میشود، اما همانطور که آزمایش شد، R1S من سوار شدم، قیمتی معادل 100950 دلار داشت که بیشتر از مدل X Plaid بسیار سریعتر است و به سرعت به برچسب یک SUV مرسدس بنز EQS نزدیک میشود (105550 دلار).
اینجاست که مقایسه خرید R1S شروع به نشان دادن نقاط ضعف می کند. برای خریدارانی که به توانایی خارج از جاده اهمیت می دهند، R1S با هیچ خودروی برقی با هامر بی رقیب است – 36 اینچ عمق موج، 15 اینچ فاصله از سطح زمین، 35.8 درجه زاویه نزدیک شدن. اما در جاده، سواری کاملاً ممتازی نیست. با وجود سیستم تعلیق به روز شده و بهبود یافته، R1S مانند یک SUV قدیمی است تا یک خودروی برقی لوکس مدرن. در «عادی»، در جادههای b کمتر نگهداری شده، کمی سفت به نظر میرسد. در “نرم”، مانند نرخ بازگشت آن کاملاً با نرخ تراکم آن مطابقت ندارد. و چاله ها در سرعت منجر به لرزش کابین بیشتر از رقابت برقی متمرکز در جاده می شوند.
مدل 2025 به سیستم ضد غلتش هیدرولیک به روز شده است که عالی عمل می کند، زیرا بدنه لاغر در پیچ ها به خوبی مدیریت می شود. فرمان تیز است و دوال مکس در کشش های تمام دریچه گاز به خوبی کار می کند. با این حال، به دلیل تیونینگ سیستم تعلیق، اگر وسیله نقلیه ای را برای یک سفر جاده ای طولانی انتخاب می کردم، به احتمال زیاد به یک EV9 یا EQS برای راحتی سواری کلی توجه می کردم.
در داخل کابین، از نرم افزار جدید نوشته شده برای صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 15.6 اینچی و کلاستر سنج راننده 12.3 اینچی قدردانی کردم. زمانهای پاسخدهی عالی هستند و گرافیکها برای تغییر حالتهای درایو و ورود به منوها کاملاً متحرک هستند. نورگیر سقفی با نورگیر برقی مجهز به Dual Max من بسیار زیبا بود و وقتی کم نور میشد به خوبی کار میکرد و با وجود دمای بیش از 100 درجه فارنهایت بیرون، بیشتر گرما را از داخل خارج میکرد. روکش چرم مصنوعی به اندازه کافی خوب احساس می شود، سیستم صوتی ممتاز جدید داخلی آهنگ ها را با وضوح پخش می کند، و تزئینات چوبی یک لمس متفکرانه است. هنگام پارک کردن دلپذیر است.
با این حال، در واقع رانندگی و تعامل با کابین R1S داستان متفاوتی است. ریوین در سال 2025 فلسفه تقریباً بدون دکمه خود را ادامه داده است و R1S به شدت از این بابت رنج می برد. این اخلاق ضد لمس برای مواردی مانند تنظیمات آینه و ستون فرمان، کنترل آب و هوا و حتی هدف دریچه های هوا که با کشیدن نمادها بر روی صفحه نمایش 15.6 اینچی وسط کنترل می شوند، اعمال می شود. حتی Lucid که فناوری محور است، هدف کنترل آب و هوا را به صفحه نمایش لمسی خود واگذار نمی کند.
در حالی که مینیمالیسم جای خود را دارد، اصرار یکپارچه R1S بر روی یک کابین صفحهنمایش ناامیدکننده است. همچنین با مخاطبان خارج از جاده اش در تضاد است: من نباید بعد از یک روز طولانی اسکی دستکش هایم را در بیاورم تا دوباره گرمای خود را به سمت دستانم برگردانم. «کلید» کارت NFC حتی در تست رانندگی کوتاهم هم برایم دردسر ایجاد کرد، زیرا خودرو تشخیص نمیداد که گاهی وقتی برای عکسبرداری بیرون میرفتم، آن را در کنسول مرکزی رها میکردم.
R1S همچنین فاقد عملکرد Android Auto و Apple CarPlay است، اگرچه مدلهای 2025 اشتراک 149 دلاری Connect+ را در سال ارائه میکنند که ادغام Apple Music و Spotify (و همچنین هزاران برنامه پخش دیگر) را ارائه میدهد.
این موضوع R1S را در موقعیت عجیبی قرار می دهد. در مدلهای 2025، ریوین 40 پوند از سیمکشی کم کرد، مهندسی موتور و باتری خود را بهبود بخشید، تعداد رایانههای مورد نیاز روی برد را به شدت کاهش داد و سختافزاری را اضافه کرد که میتواند از عملکرد نیمه خودکار برای رقیب Autopilot و Super Cruise پشتیبانی کند. (نرم افزار کامل نیمه مستقل هنوز در دسترس نیست، اگرچه Rivian یک ویژگی تغییر خط خودکار را از طریق به روز رسانی OTA در تابستان امسال اضافه کرده است.)
با این حال، خریداران متوجه بیشتر این تغییرات نخواهند شد، و هر گونه صرفهجویی در هزینهای که شرکت پیدا کرد، به آنها منتقل نشده است. با توجه به اینکه EV9 55000 دلاری در بازار وجود دارد و تاریخ عرضه کادیلاک ویستیک، Lucid Gravity و خودروی سه ردیفه EV هیوندای در آینده نزدیک است، R1S اکنون نسبت به دو سال پیش کار بسیار سخت تری دارد.